galleristockholm logo

Hvad er et litografi?

Angelica Wiik - Djurgården - Litograph

Angelica Wiik - Djurgården
Litografi

Kort om Litografier

Et litografi fremstilles med farver, der trykkes en ad gangen eller i separate intervaller, så alle kopier går gennem pressen for hver farve. Galleristockholm.se har litografier i oplag mellem 30-385. At nyde og bruge tid på din kunst hver dag er det, vi her på Galleristockholm.se gerne vil opmuntre til. Galleristockholm.se er din garanti for kvalitet. Udtrykket litografi kommer fra det græske: "lithos" og "graphein", som bogstaveligt betyder "stenplade". Denne metode blev dog tilføjet i 1798 af Alois Senefelder. En ældre betegnelse for farvelitografi er kromolitografi, en betegnelse, der hovedsageligt høres i kommercielle sammenhænge. Det første litografiske trykkeri blev etableret af et par tyskere i 1818. Der er også et litografisk museum for dem, der ønsker at fordybe sig i denne trykkeform, beliggende i Huddinge.

Litografiernes Oprindelse

Før nutidens moderne metoder skabte kunstneren litografien på kalkstenen med en slags fed maling, såsom olieblyanter. For at forstærke farven i litografien kunne der tilføjes pigmenter til den fede farve. Når det var gjort, blev stenen så dækket med gummi arabicum, som trængte ind i alle de overflader, der ikke var dækket af den fedtede maling fra for eksempel oliekridt. Gummiet trænger så ind i stenens porer og danner der en beskyttende film, der forhindrer maling i at trænge ind. Når den er færdig, blev den overskydende maling fjernet med terpentin.

I næste trin fugtes stenen med vand, og så fik kun de dele, der ikke var malet over, vandet. Når der så blev påført mere maling, klæbede det til de overflader, der ikke var belagt med vand. For at lave et litografi, der indeholdt flere farver, kunne man bruge flere sten, hvor hver sten havde en bestemt farve, som man printede en ad gangen.

Et litografi kan fremstilles ved, at kunstneren tegner motivet til litografien på en sten. Dette med bløde stålblyanter, tegnestifter eller pensler på en blød, glat overflade. Kunstneren kunne også arbejde på at lave en sort kridt-tegning ved hjælp af en speciel type kridt på en lidt mere kornet overflade. For derefter at printe litografien lægges et papir mod materialet og derefter påføres et kraftigt tryk, normalt ved hjælp af en litografipresse.

Moderne litografier

Før nutidens moderne metoder skabte kunstneren litografien på kalkstenen med en slags fed maling, såsom olieblyanter. For at forstærke farven i litografien kunne der tilføjes pigmenter til den fede farve. Når det var gjort, blev stenen så dækket med gummi arabicum, som trængte ind i alle de overflader, der ikke var dækket af den fedtede maling fra for eksempel oliekridt. Gummiet trænger så ind i stenens porer og danner der en beskyttende film, der forhindrer maling i at trænge ind. Når den er færdig, blev den overskydende maling fjernet med terpentin. I næste trin fugtes stenen med vand, og så fik kun de dele, der ikke var malet over, vandet. Når der så blev påført mere maling, klæbede det til de overflader, der ikke var belagt med vand. For at lave et litografi, der indeholdt flere farver, kunne man bruge flere sten, hvor hver sten havde en bestemt farve, som man printede en ad gangen. Et litografi kan fremstilles ved, at kunstneren tegner motivet til litografien på en sten. Dette med bløde stålblyanter, tegnestifter eller pensler på en blød, glat overflade. Kunstneren kunne også arbejde på at lave en sort kridt-tegning ved hjælp af en speciel type kridt på en lidt mere kornet overflade. For derefter at printe litografien lægges et papir mod materialet og derefter påføres et kraftigt tryk, normalt ved hjælp af en litografipresse.