
Christopher Scott - Partiellt självporträttAkryl
Pris
Kunstens dimensioner
Højde: 20.0 cm
Bredde: 35.0 cm
Levering
8-14 arbejdsdages leveringstid, ægthedsbevis inkluderet, 14 dages fortrydelsesret
Om kunstner Christopher Scott
Kitsch, mystik & erotik
Christopher Scott blev født i 1985 i Bromma, Stockholm. Ved en tilfældighed begyndte han at male i akryl i 2010 og har siden skabt sig selv en signatur: En verden af billeder præget af farverig pragt, mytiske elementer og indimellem endda humor. Scotts kunst kan ifølge ham selv kategoriseres som fantastisk, en genre præget af skildringen af surrealisme og mystik. Derudover er kunsten altid figurativ og oftest farverig.
Inspiration
Talenter og teknikker har aldrig givet hovedbrud hos denne unge aspirerende kunstner, tanken har fra tidligt af været, at sådan noget kommer som et naturligt biprodukt, hvis man besidder en kerne af kreativ skaberglød i sit indre. Inspirationen kommer som regel uundgåeligt og utrætteligt, idéerne tørrer aldrig ud – dette mener Scott er hans største styrke og aktiv. Hemmeligheden bag hans kreative skaberkraft kommer fra en mytisk grobund: det er fra visioner, der opstår i de øjeblikke, når man har mistet sig selv i en kvindes krumninger, eller ved kontemplation af menneskehedens fortid.
Det Himmellegemene Bag
Man kan tydeligt se i Scotts kunst en hommage til kvinden og kvindekroppen som urkilden til kreativitet i maleriet The Celestial Behind. Og det er værd at nævne, at akrylen besidder flere hyldester til kvindekroppen, end hvad der først er åbenbart for beskueren: ved siden af den centrale kvindekrop i himlen og den liggende landskabsfigur kan kunstneren også afsløre, at selve indramningen – de to store bakker (eller bjerge, hvis man vil) oprindeligt var tænkt som to spredte ben set fra navleperspektiv. Hvis man derefter ønsker at se alle disse kvindefigurer og symboler som sexistiske objektificeringer, har man misforstået Scotts intentioner: de er nietzscheanske hyldester til kvinden som kreativ urmorder – skabelsessted og bærer af alt liv. For at lette lidt op på det højtravende mytiske i maleriet har Scott placeret sit alter ego "Rævkonge" som den søgende forgrundsfigur."
Spotting Elasmotheria II fra svensk til dansk
I "Spotting Elasmotheria II" finder man en anakronistisk åbning til en hypotetisk fortid, hvor kunstneren selv afbildes i opdagelsesøjeblikket af to forhistoriske næsehorn. Den videnskabelige betegnelse for disse fredelige, uldede næsehorn er Elasmotherium (flertal: Elasmotheria), disse levede side om side med os mennesker for over titusinde år siden og regnes af mange for at være den mundtligt overleverede urtype til vores dages forestillinger om enhjørninger. I Scotts akryl får de dog et mere hårløst udseende og dermed et mere suggestivt, Hieronymus Bosch-agtigt udseende.
Azazello
I akrylmaleriet 'Azazello' svæver en lille slumkvarter ovenfor jorden, løsrevet fra mulden. Grundfjeldet, som slumkvarteret står på, går nederst over i en menneskekæbe. Titlen refererer til en af karaktererne i Mikhail Bulgakovs Mesteren og Margarita, og studerer man maleriet nærmere, kan man skimte ham lurer bag svinget på en af husene. En mystisk turkis røg ses i det fjerne udstråle fra jorden – et enkelt greb, der alligevel tydeligt understreger det magiske anslag i maleriet.
Fantastik – afbildningen af surrealisme og mystik
Scotts kunst kan ifølge ham selv kategoriseres som fantastik, en genre som kendetegnes ved fremstillingen af surrealism og mystik. Derudover er kunsten altid figurativ og som oftest farvepragtende. At farverne altid er klare og mange er fra Scotts side en bevidst strategi for at distancere sig fra, hvad han anser for at være mange moderne kunstneres ængstelige tendens til at være smagfulde og sparsommelige med paletten. Ifølge Scott bunder denne tendens i en ængstelse overfor alt, der kan opfattes som kitsch. Han beskriver desuden sin kunst som antidepressiv. Kunst har ofte den opgave for betragteren at virke svær og dybsindig, dette mener han er beklageligt og alt for almindeligt forekommende. Hellere bør man da stræbe efter en ubekymret legesyge i sit kreative virke; det, der gjorde en lykkelig som barn, har større potentiale og gennemslagskraft end at rode rundt i den optrådte sump af samfundskritisk kunst og svært opsnappelig symboltung elitisme. Altså er det barnlige sind for Scott en central faktor i den kreative proces – fra det første frø til det færdige værk. En freudiansk syn på seksualitet er også centralt i Scotts maleri, han tilslutter sig denne idag let bespottede skole af at seksualdriften er uløseligt sammenspundet med øvrige drivkræfter i livet.
Inspiration
Samtidige kunstnere, der inspirerer Christopher Scott, er Ernst Fuchs og hans fantastiske realisme, Frank Frazettas kitschede/erotiske fantasimalerier og Zdzisław Beksińskis mareridtsvisioner. Historisk set har Hieronymus Bosch inspireret ham siden barndommen, da Scott undrende plejede at bladre i sin fars bøger om den samme. Denne type kunst har indgydt en overbevisning hos Scott om, at kunst først og fremmest er interessant, hvis motivet er interessant og originalt. I de tilfælde, hvor det tekniske er virtuost, kan et landskab alene være berettiget, men i de tilfælde, hvor skaberen af et værk har en livlig fantasi og en nogenlunde evne til at formidle det på lærredet, kan det blive tilsvarende interessant.
Forhåbningen for Christopher Scott og hans spirende kunstnerevne er at fortsætte med at udvikle sig teknisk, for hvad angår det motiviske, mangler intet hos denne unge mand. At tage del i hans billedverden er at tage del i et sjæleliv, der synes frodigt som en frodig have.

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm