
Lennart Jirlow - Restaurant Del PapaOriginal
Pris
Kunstens dimensioner
Højde: 19.0 cm
Bredde: 7.5 cm
Levering
8-14 arbejdsdages leveringstid, ægthedsbevis inkluderet, 14 dages fortrydelsesret
Om kunstner Lennart Jirlow
Lennart Jirlow er en af de mest værdsatte og efterspurgte kunstnere, som vores land har at fremvise. Født 1936 i Stockholm – uddannet på Konstfack. Kun 18 år gammel var Jirlow den yngste optaget det år. Derefter begav han sig ud på det, der kan sammenlignes med en traditionel kunstuddannelsesrejse, som det var skik blandt håbefulde kunstnere i tidligere århundreder i Europa. Holland, Frankrig og Italien søgte Jirlow sig til og tilegnede sig al tænkelig inspiration og endte til sidst med at slå sig ned i Firenze.
Stil
Hans malerier er naivistiske med farverige direkte motiver, ofte hentet fra livlige, muntre restaurantmiljøer og lignende beskrivelser af nattelivet. Dette får beskueren til at føle glæde og harmoni ved at betragte Jirlows værker – dog hævder kunstneren selv, at der findes uroelementer, som flertallet ofte ikke opfatter. Hvad det kan dreje sig om, lader Jirlow til at lade være usagt.
Bagaren
I oliemaleriet ”Bagaren” finder vi en pariserisk indramning – som ofte fungerer som baggrund for Jirlows billedverden, med en mand der let og ubesværet flanerer iklædt fuldt bagerpåklædning. Han leder sin cykel og skaber dermed en umiddelbar følelse af stressfrihed – en verden der ligger langt fra den hektiske hverdagen i 2000-tallet. Bagaren ser ud til at være stoppet op; noget har fanget hans interesse. Kunne det være en fugl han lytter efter – eller måske hører han tilråb fra en bekendt i bygningen han passerer? Han har et læs baguetter med sig på bagagebæreren, blomster er placeret på en ledig bord, og årstiden er af det frodige forårsagtige slags. Man kan med eftertryk hævde, at dette er et ubekymret motiv – et motiv der lader betragteren opleve en ren og skær romantiseret frankofil sommeridyl.
Baren
I oliemaleriet "Barnen" står en gruppe mennesker omkring en bardisk og hengiver sig til drikkeri og selskab. Det er i sand Jirlowsk ånd virkeligt naivistisk og har også det der lidt mere socialrealistiske, som man kan finde i hans maleri. Ikke helt den samme rene idyl som det foregående maleri. Et interessant element, som man som betragter måske ved første øjekast overser, er det faktum, at damen i centrum af billedet har blotlagt sit bryst. Det ser ikke ud til at være erotisk; gruppen af mennesker omkring hende ser ikke ud til at lægge nogen mærke til hendes nøgenhed. Kvinden ser dog selv lidt forlegen ud. Hvad man kan udlede i hele denne scene, fremstår således som noget af en gåde. Men sådanne ting tilføjer selvfølgelig spænding til kunsten.
Dansende par
Dansende par ses i maleriet med titlen netop dette – "Dansende par". Det er et varmt maleri, set i forhold til den rød-orange koloristiske palet, og naivismen står selvfølgelig urokket. Jirlow er tryg og hjemmevandt både når det kommer til isme og motivvalg. Her ses et middelaldrende dansende par omgivet af festlige guirlander og frodige bladplanter.
Til sidst fandtes her på galleristockholm.se også en fjerde og sidste oliemaleri, som i den mest innovative ånd er malet på en kroregning – en kvittering! Det forestiller en kvinde med diverse blomster både som hovedbeklædning og øvrig indramning. Og naturligvis er kvitteringen fransk – frankofil naivisme er to smukke ting, der måske har fundet deres fineste forening netop i Jirlows maleri.

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm