

Kunstner
Dagmar Glemme
Selve universet har hun til hensigt at omfavne gennem maleriet. Og man kan bestemt mærke en slags kosmologisk spændvidde blandt hendes værker.
Dagmar Glemme Malerier til salg
Om kunstner Dagmar Glemme
Sjælelig symbolik
Mange, der ser Dagmar Glemmes kunst for første gang, bliver fanget af de kraftfulde farver, de mystiske væsener og den legesyge symbolik. I hendes malerier og skulpturer får farver og former mulighed for at spille frit og påvirker os ofte med en umiddelbar glæde og varme.
Uanset om hun maler på lærred, keramik, glas eller kæmpestore stenblokke, fremkalder Dagmar Glemme former, figurer og væsener, der tager os med på rejser ind i vores indre kosmos.
Offentlige værker
Dagmar Glemmes kunst er kendt mange steder rundt om i verden. Hun har haft over 300 udstillinger på museer og gallerier med malerier i forskellige teknikker, litografier og skulpturer i keramik, glas, bronze og sten. Blandt hendes mange offentlige værker kan bl.a. nævnes et maleri hos FN i New York og fire store vægmalerier i Opstandelseskirken i Fort de France, Martinique. I de senere år arbejder Dagmar Glemme ofte i glas, blandt andet i glasværkerne hos Berengo Fine Arts i Murano, Venedig, Schott/Jena i Brasilien og Bergdala Studioglas i det smålandske Glasriget.
Blandt de største projekter for offentlig udsmykning, som Dagmar Glemme har gennemført, er "Weg der Steine" (Stenenes vej) i den tyske by Uelzen, hvor 21 stykker 2-3 meter høje stenskulpturer permanent udsmykker byens gågader. Hun er også ansvarlig for en to etager høj julekalender, som pryder rådhuset i byen. Mere er på vej i Tyskland i 2010, herunder en glasinstallation i en gymnasieskole uden for Uelzen og en udstilling med glas- og billedkunst på Museum Schloss Holdenstedt, Hannover i november. Dagmar har også produceret en kunst- og musikfilm, for eksempel "The Six Elements" fra 2008. Næste film bliver et kunstnerisk portræt af landskabet Halland, tolket gennem udtryk fra lokale musikere, kunstnere og forfattere. Dagmar Glemme er medlem af KRO.
Stil
Dagmar Glemmes litografi "Heste" minder unægteligt om den abstrakte impressionist Franz Marcs blå heste. De fire litografier, som vi på Galleri Stockholm tilbyder, har alle en tematisk koloritet fokuseret på blåt og orange. Indslag af hvidt skaber en følelse af lethed, og mørkere strøg indrammer og balancerer det maleriske med et strejf af det lineære. Maleriet er symboltungt – især fordi motiverne ofte befolkes af dyr: heste, fugle og menneskeansigter, alle med store ikoniske øjne. I litografien "Rytteren" mødes beskueren dog af en menneskeskikkelse berøvet ansigtstræk. Det ansigtsløse greb øger oplevelsen af mystik, som jo allerede er tydelig i Glemmes værker. "Shamantræet" befolkes, ud over det centrale træ, af to æteriske ansigter i en formodet sammenkomst af shamanistisk karakter og en fugl til højre for træet. I værket "Symfoni" er møderne endnu flere og tættere: mennesker, fugle, fisk og heste kæmper om at få plads i dette efterårsagtige og spirituelle rum. Møderne synes i øvrigt at være yderst velment, en slags Edens have kan beskueren måske få følelsen af at befinde sig i, når man har funderet over maleriet så længe, at man er blevet opslugt af den maleriske magi.
Opvækst og uddannelse
Glemme blev født i 1942 i det da krigshærgede Polen af tyske forældre. Hun voksede op i efterkrigstidens Tyskland. Hun har ikke mindre end tre eksamener fra Universitetet i Hamborg: en i gymnastik og danspædagogik, en i arkitektur og endelig en kunsteeksamen (maling og skulptur). I 1973 bosatte Glemme sig i Sverige og besluttede sig på dette tidspunkt også for at fokusere helt på kunsten. Siden 2012 driver hun Dagmar Glemme Art Center, som rummer atelier, udstillingslokaler samt skulpturpark. Ønsker man at besøge stedet, skal man tage til Hasslarp i Helsingborg.
Kosmologisk spændvidde
Når Glemme bliver bedt om at beskrive sin kunst, forklarer hun, at det er motiver hentet fra mytologisk muld. Brasiliansk, vestindisk, græsk og nordisk mytologi mødes i hendes billedverden. Fra disse øser hun frit og friskt, og det stopper ikke ved nøje udvalgte kulturer – selve universet agter hun at omfavne gennem maleriet. Og man kan bestemt mærke en slags kosmologisk spændvidde blandt hendes værker. Yderligere udvikler hun, at der i hendes værker er en sammenhæng af eventyrfortælling gennem billederne.
Inspiration
Inspireret har Marc Chagall (1887-1985) gjort gennem det stærke farvesprog. Dette undgår måske ingen, der er bekendt med de begge kunstnere, men pudsigt nok kan Glemme påpege, at hun allerede i 10-årsalderen lavede malerier, som hun i bagklogskabens lys kan se som lig Chagallske. Pablo Picasso nævnes også som indflydelse, og i samme åndedrag taler hun om, hvordan oprindelige befolkninger udgør en hjørnesten af inspiration. Dette gennem bøger, men også rejser. Disse to faktorer er godt nok ikke uforenelige – Picasso var jo en pioner, når det kommer til genren, der kom til at blive kaldt primitivisme.
Kreativ proces
Tillgangsmåden til malerierne stammer fra, at Glemme har et færdigt billede af værket, inden hun går i gang. De medier, hun primært bruger, er æggeolietempera og, i mindre grad, akvarel.
Dagmar Glemme arbejder i øjeblikket med belyste glasskulpturer, som hun har produceret i samarbejde bl.a. med Berengo i Murano, Italien og Kosta Boda i Sverige. En sjov kuriositet om denne kunstner er, at hun har lavet fire større vægmalerier i kirker på Martinique – Fort de France.

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm