galleristockholm logo
kunstner Einar Jolin

Kunstner
Einar Jolin

Luksus, ro og vellyst – ledord, som Jolin mere end nogen anden levede op til.

Einar Jolin Malerier til salg

Om kunstner Einar Jolin

Luksus, ro og velvære

Einar Jolin levede mellem 1890-1976 og er vel etableret i svensk kunsthistorisk sammenhæng. Han blev uddannet på kunstnersammenslutningens maleskole og derefter gik han som elev til Henri Matisse. Matisse opfordrede sine elever til „luksus, ro og vellyst” – ledord som Jolin mere end nogen anden levede op til.

Harmoni og skønhed

Den færdige maleri skulle danne en forfængelig helhed og som en juvel udstråle harmoni og skønhed. I dette lys skal man betragte Jolins værker: som tidløse juveler. Arno, kendisgallerist samt Jolinekspert, taler om Jolins for sin tid unikke stil. Påvirket selvfølgelig af den store Henri Matisse – Jolin er blevet en af de største svenske Matisse-elever, sammen med blandt andre Isaac Grünewald.


Interessant er det også, påpeger Arno, at Jolin havde en lille fixidé: i hver maleri skulle en rød detalje inddrages. Dette kan være en fornøjelse at lede efter, nogle gange er det en lille rød bus, andre gange er det en krages røde næb.

Stockholmsudsigter, stilleben og portrætter

Motiverne er ofte præget af udsigter over Stockholm, stilleben og portrætter. At betragte Stockholm gennem Jolins briller er en fornøjelse: ofte betragtes byen fra et udsigtspunkt, hvor han lader Stockholm blive afbildet på en forenklet måde – alle unødvendige elementer er fjernet.


Det er rene linjer, rene farver og ofte en ensartet bybillede, der brydes på sine steder af kendte kirkespiere. Dette er en af vores førende malere af Stockholm. Stilleben, som her på galleristockholm, repræsenteret med en frugtkurv i modernistisk elegant stil, er ligeledes elegante i farve og linjeeffekt. Ofte lader han denne tids populære østasiatiske genstande tage plads.

Riddersholmen

Oliemaleriet Riddarholmen er typisk Jolinsk. Meget delikat vinterpalet med let rosa glød omkring horisonten indrammer Stockholm set fra en af sine mest ikoniske sider. Med de nøgne træers grene i forgrunden kan betragteren et øjeblik fornemme gamle flamske mestres vintermotiver, men moderne elementer afslører sådan vildfarelser: biler ses passere på broen foran Riddarholmskirken.


Man kunne tro, at disse ville bryde det tidløse i Jolins maleri, men tværtimod skaber de liv og bevægelse i motivet – og smelter ind i dynamikken, da Jolin har ladet også biler og busser reducere til stiliserede elegante små farveklatter i rødt og blågråt.

Slotsbakken

I Stockholm Slottsbacken dukker endnu en ikonisk vinkel af vores kære hovedstad op. Her om natten med en drømmelignende månesegl og gadelygte stadig tændt i det gryende lys. Det er et fremragende eksempel på lineær virtuositet, hvor Stockholms slot og de omkringliggende bygninger er reduceret til arkitektoniske blokke. Livløst bliver det på ingen måde – meget takket være en krage, der sidder på rækværket i forgrunden.

Frugtkurv

I stillebenet Frugtkurv 1843 finder man den tidligere nævnte lidt avantgardistiske kurv med æbler. At Jolin altid forenkler gør, at malerierne til at begynde med føles afdæmpede. Når man så betragter de mere indgående, som dette stilleben, overraskes man af dygtigheden i udførelsen. Kommoden, som kurven er placeret på med dens reflekser og skygger på baggrunden – alt er så godt afbilledet på den der typisk Jolinsk elegante måde.

Writer/Artist Christopher Scott

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm