

Kunstner
Karin Petri Wennström
Der er noget let og luftigt i Karin Petri Wennströms billeder, både i de forestillende og de abstrakte.
Karin Petri Wennström Malerier til salg


Karin Petri Wennström - Friends Forever

Karin Petri Wennström - Jag är Cool

Karin Petri Wennström - Konferens

Karin Petri Wennström - Bland Bladen

Karin Petri Wennström - Trädgårdsmästaren

Karin Petri Wennström - Hoppa hage

Karin Petri Wennström - Livet I

Karin Petri Wennström - Livet när det är bra
Om kunstner Karin Petri Wennström
baggrund
Karin Petri Wennström er autodidakt kunstner og arbejdede længe som pædagog i en børnehave. En mulighed manifesterede sig for at tage en pause fra arbejdet for at prøve kunstnerlivet på fuld tid, og det viste sig at være den rette vej for Karin. Året var 1988. Selvom hun ikke har gået på nogen kunstuddannelse, har hun deltaget i forskellige kurser, blandt andet i grafik. Derudover havde hun allerede tidligt et stort netværk af kunstnere, som hun kunne lære fra. At have taget skridtet til at arbejde som kunstner på fuld tid var på mange måder en drøm – men at leve helt af kunsten medfører også mange usikkerheder.
Inspiration
Karin inspireres af mange kunstnere og føler egentlig ikke, at der er nogen særlig husgud at nævne. Tre modernister dukker dog op: Paul Klee, Edward Hopper og David Hockney. Som grafiker har hun kigget meget på Helmtrud Nyström, Lennart Achenbrenner og Horst Jansen. Hvad der i øvrigt inspirerer hende til at skabe, er i høj grad hverdagssituationer. Små, enkle foreteelser, og ikke så meget store svulstige emner. Og så naturen selvfølgelig.
Hvad er din tilgang?
Det er kaos, siger Karin grinende. Jeg har næsten altid grafik som udgangspunkt.
Medier og teknikker
Karin arbejder med en række forskellige medier. Blandt andet kolografi, en dybtryksteknik som indebærer, at man i stedet for kobberplade arbejder med pap. På denne pap smører man en masse ud, som man derefter kan ridse i. Derefter lægger man materialet i kobbertrykspressen. Ellers ætser Wennström også i kobber. Der er dog en hage ved kobbertryk – dels at man skal håndtere giftig jernklorid, dertil er kobberplader dyrere. Og det sidste udgør også en vigtig forskel i, hvordan man mentalt forholder sig til mediet, da man uden alt for meget betænkelighed kan smide en pap væk, som man har arbejdet med – hvilket man måske ikke umiddelbart gør med en dyrere kobberplade. Desuden er en kolografi-pap meget let at bearbejde, og det er muligt at bruge den samme pap op til halvtreds gange.
I de senere år er fotopolymer også blevet introduceret mere i Karins kreative arsenal. Fotopolymer er en lysfølsom overflade, der belyses af UV-lys og fremkaldes i vand. I dette medium kan man blandt andet arbejde med fotos, der overføres til OH-film, eller male direkte på filmen, som derefter ætches ind i den lysfølsomme plade med UV-lys.
Arbejdsmetode
Arbejder mest hverdage, dagtimerne. Halvdelen af året er min mand (Berndt Wennström) og jeg på landet, hvor vi arbejder i atelieret på gården. Og så har vi en tendens til at skabe flere naturmotiver.
- Hvad tror du, der vil ske i fremtiden med dit kunstnerskab?
Jeg ville ønske jeg havde en idé om fremtiden, men jeg håber bare på at kunne fortsætte sådan her fremover. Det bliver dog nok lidt mere maleri og collage.
Stil
Karin Petri Wennström beskriver sin kunst som lidt naivistisk. Og en smule drømmende.

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm