galleristockholm logo
Yrjö Edelmann - Parcel in Blue Harmonic Motion

Yrjö Edelmann - Parcel in Blue Harmonic MotionGrafik

Pris

DKK 1,975

Mål med ramme

Højde: 40.0 cm

Bredde: 35.0 cm

Limited Edition

Begrænset oplag på 375 eksemplarer
Signeret og nummereret af kunstneren

Levering

8-14 arbejdsdages leveringstid, ægthedsbevis inkluderet, 14 dages fortrydelsesret

Om kunstner Yrjö Edelmann

Verdensberømt trompe l’œil

Yrjö Edelmann er en af de samtidige svenske kunstnere, der har haft størst internationale succeser. Han blev født i 1941 i Helsinki, Finland. Som tiårig flyttede han med sin familie til Sverige. Han gik bort i 2016 og blev mest kendt for sine realistiske malerier af pakker.


Som illustrator på Åhlén & Åkerlunds forlag indledtes hans kunstneriske karriere, men det, der skulle komme til at få Edelmann til at blomstre ud, var kontakten med de amerikanske fotorealister. I anden halvdel af halvtredserne studerede han frihåndstegning på Kunstfack i Stockholm. I denne periode blev Edelmann meget inspireret af den franske surrealisme. I kombination med fotorealismen ville det udmønte sig i hans egen hyperrealistiske surrealisme: krøllede papirbiter og pakker malet så utroligt virkeligt gengivet, at man taler om trompe-l’oeil (fransk for at narre øjet).


For at kort klarlægge forskellen mellem fotorealisme og trompe-l’oeil er det førstnævnte en genre, hvor betragteren ofte forundret spørger sig selv, om ikke malerierne i virkeligheden er fotografier. Det sidstnævnte er af ældre art (havde sine glansdage i Centraleuropa omkring 1400-1600) og bestræber sig på at bedrage betragteren til at tro, at motivet foran dem faktisk er virkeligt.


I en alder af toogtredive udstillede han for første gang, da på Jan Eric Löwenadlers galleri – det senere velrenommerede Galleri Engström. Siden da har Edelmann haft udstillinger i Japan, Kina, USA og størstedelen af Europa. Det er værd at nævne, at han for anden gang blev inviteret til Beijing kunstbiennalen i 2015, et privilegie, som kun få kunstnere nyder godt af.

To gicléeprint

To af de kunstværker af Yrjö Edelmann, som vi på GalleriStockholm har fornøjelsen af at præsentere, er:

Dimensionsanalyse af grønne pulvermarker

Dimensional analysis of green powder fields, bærer på den spændende ambivalens af at udgøre et pragteksempel på teknisk fuldkommenhed, som ikke kan benægtes – samtidigt som motivet er af banal natur: en indpakket gave. Men banaliteten er ikke det, som står i skarpest kontrast til det tekniske; det er det faktum, at det er en dårligt indpakket gave, knudret og sjusket håndteret. Men denne sjuskethed er bærer af spændingerne i motivet, der opstår en smuk, brudt symmetri og harmoni i noget, der tilsyneladende er så hverdagsagtigt som krøllet gavepapir.


Ovenpå dette bliver det desuden lidt komisk, når man slås af denne kontrast: måske føler man et bedrevidende blink fra kunstneren selv. Dertil kan man opleve gådefuldheden i, at et minutiøst maleri er skabt af en indpakket pakke, noget hvis værdi normalt består i det, der gemmer sig inde i emballagen. Farven er i øvrigt metallisk grøn med elementer af skygger i blåt – en moderne farvesammensætning.

To pakker i harmonisk bevægelse

Det andet motiv, To pakker i harmonisk bevægelse, er af samme natur som det foregående. Nogle små forskelle kan bemærkes: motivet her er en slags diptykon, i det mindste når man har det forrige frisk i erindringen. Et diptykon er ganske enkelt to malerier, der er beregnet til at blive set sammen. Dette er ganske vist et maleri, men det består af to pakkede pakker. Nå, desuden er den venstre pakke forseglet med yderst realistisk gengivet tape, den anden er bundet med snor. Kuløren er også her moderne og metallisk, sølvpakken til venstre er parret med en metallisk lilla en.


Hvordan idéen til de krøllede pakker opstod, begyndte med kontemplation af en sky. Edelmann malede en dag netop sådan én, som han havde fået øje på gennem atelierets vindue, men til sin irritation indså han, at det blot blev en ordinær landskabsmaleri ud af det. Ved hans side tog han så et stykke papir, der lå og rodede, formede det som skyen, han havde malet af, malede derefter "papirskyen", tilføjede skygger, og vips – der opstod hans kendetegn, som skulle bane vej for succes og berømmelse.

Kreativ proces

Edelmann beskriver sin tilgang på samme måde som realistiske malende kunstnere har gjort lige siden kameraets fremkomst for godt og vel hundrede og halvtreds år siden. Han arbejder altså teknisk set ligesom for eksempel Anders Zorn. Det, der aktuelt er fokus for Edelmann, er spændrams, der er tilpasset pakkerne. Hele indramningen bliver altså uregelmæssig, synkoperet til den knudrede pakketegning og skaber dermed en yderligere dimension af trompe l’oeil. Denne teknik kan Edelmann med stolthed forklare, at han selv står bag udviklingen af.

Inspiration

Yrjö Edelmanns største inspirationer på hjemmebane lyder som følger: Anders Zorn, Ola Billgren og John Franzén. På den internationale kunstnerscene nævnes amerikaneren John Singer Sargent, en mand hvis stil i høj grad lignede den tidligere nævnte samtidige svensker Anders Zorn. Ud over disse navne så lader Edelmann inspiration også komme fra musik, der akkompagnerer penselstrøgene - og da klassisk sådan. Dog tilføjer han tørt humoristisk angående inspiration, at "kun amatører venter på inspiration, vi andre går til atelieret og arbejder".

Writer/Artist Christopher Scott

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm